söndag 22 februari 2009

Château des Annereaux 1995

Ikväll dricker vi en flaska från satellitappellationen Lalande de Pomerol. Druvmixen är 70% merlot och resten cabernet franc. Egentligen är det kanske inget vin man normalt sett sparar 14 år, vi får se hur den klarat sig.

Château des Annereaux 1995 har en mogen doft av förmultnade löv, nyskurna kantareller, jordkällare, lakrits och en lite uttorkad men ändå sötaktig svartvinbärsfrukt. Aaah, det är något speciellt med mogna viner i allmänhet och mogen bordeaux i synnerhet.

Munkänslan är len och slank och nästan all strävhet har smält in i vinet. Den frukt som finns kvar är rödaktig och fragil men håller definitivt ihop ännu. Eftersmaken är lite kort men alltigenom behaglig.

Det här är ett gott och lättdrucket vin som man gärna sitter och sniffar på under hela kvällen. Tyvärr var det vår sista flaska.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har mest bra erfarenheter av detta slott, tyvärr har min -00 och -98or tagit slut, väntar närmast på en övergång till -05 (utan 14,5% alkohol då!).

Niklas Jörgensen sa...

Störtskönt höra en enklare Bordeaux levererar vid sådan ålder!

Vinös sa...

Ja visst är det härligt. Det är kanske inget stort vin men tack vare sin mognad ger det en betydligt större drickupplevelse än nästan alla unga viner i samma prisklass!

ASi sa...

Så länge, jag är förvånad. 2002 tyckte jag var bra länge, men min sista flaska var trist för ett år sedan, 2001 var ännu sämre ungefär samtidigt, surt utan frukt

Vinös sa...

Vi blev också positivt överaskade. Men -95 är ju också en väldigt mycket bättre årgång än både -01 och -02 tycker vi!