tisdag 28 oktober 2008

Château Pibran 2005

Efter att 41 primörflaskor i väntan på vidare transport stått i hallen i snart en vecka, kan vi inte hålla oss längre. Ikväll bryter vi upp en låda och går lös på en flaska Pibran.

Château Pibran har ett rykte om sig att vara "extra dålig" vid svagare årgångar men även att leverera riktigt bra prisvärde under bättre år. 2005 tillhör ju definitivt de senare och finfina betyget 92 points från WineSpectator ger stöd åt tesen.

Druvmixen i vinet har varierat kraftigt under 2000-talet men denna årgång består av 65% CS och 35% Merlot.

Château Pibran 2005 har en mycket inbjudande, elegant doft av malet kaffe, nyplockade solvarma svarta vinbär, mosade söta hallon, plommon, krossad salmiak, vita blommor och ny dyr ek. Wow! Otroligt bra och tillgängligt redan nu.

I munnen är vinet perfekt balanserat på ett sätt som få viner utanför de klassiska vindistrikten i Frankrike kan matcha. Den sorbetaktiga, fruktsöta fräschören får oss att associera till 2005:orna från Côte d'Ôr. Tanninerna sitter precis där de ska och är perfekt mogna. Trots all den nya ek som doften avslöjade finns ingen fatbeska i eftersmaken. Förmodligen beroende på att frukten hade perfekt fenolisk mognad vid skörden och därmed inte ger någon extra skjuts till beskan. Däremot har faten fortfarande inte smält in i frukten. De härliga kaffetonerna från doften återkommer i smaken och gränsar nu till mörk choklad. Eftersmaken är fullspäckad med läcker cabernetfrukt och smakar som färska bär i lättvispad grädde spetsad med cassis. Oj, va bra det här kommer att vara om 7-8 år!

Det är teamet bakom Château Pichon-Longueville som makar Pibran och hade vi fått det här vinet blint hade vi definitivt sagt cru classé snarare än en cru bourgeois. Pibran 2005 är ett stort vin och det levererar långt, långt över prislappen på 250 kr.

4 kommentarer:

Vintresserad sa...

OJOJOJ - det här låter verkligen gott! Mycket bättre än de 2005 som vi provade i helgen. Ska se om det fortfarande går att få tag på.

Vinös sa...

Jag tror tyvärr att det är slut. Jag var uppe på Passagen i måndags kväll för att leta vrakgods men hittade ingenting som fick mig att öppna lädret. Man måste ju spara lite krut till Barral och Scavino den 3/11. Och inte minst champagnesläppen innan jul!

Anonym sa...

Fick det jag beställde av detta vin. Man blir riktigt sugen på att korka men lägger nog undan iaf, efter er beskrivning!

enok sa...

"...extra dålig i svagare årgångar" Aha! Det förklarar varför jag just lämnade tillbaka mina 07:or. Hade jag hört det ryktet lite tidigare skulle det ha besparat mig lite motion.