torsdag 7 juli 2011

Quintarelli Valpolicella Classico Superiore 2001

Fy fan va bra det här är. Vi reserverar en plats på årets topp 10-lista redan nu. Endast obetydligt sämre än den legendariska 97:an. Näsan bjuder på Guiseppes patenterade boysenbär i kåda™, helt oemotståndligt. I munnen slår alkoholen såklart igenom (man kan inte maskera 15%) men i kombination med ost är det inget som stör. Speciellt inte när den backas av perfekt balanserad fruktsötma, härligt fräscha syror, magisk textur och en elegant komplexitet. Det finns ingen Amarone från annan producent i bolagets ordiniarie som är såhär bra. Har ni exempelvis tänkt köpa överskattad och grönsöt Masi Costasera så tänk om. Köp Quintarelli istället och få en hundring över till en bit god parmesan. Drick nu-2016.

2 kommentarer:

Vintankar sa...

Hej!
Låter fantastiskt om 2001. Jag drack årgång 2000 i augusti förra året och den var suverän. Jag har en flaska kvar så det får bli till hustruns födelsedag i slutet på augusti.
Ja, jag håller med, Quintarellis Superiore slår många amaroneviner. Det sagt, får jag inte riktigt ihop din prisbild. När jag kollar Bolagets hemsida:
Quintarellis Superiore 529 kr.
Costasera 269 kr.

Vinös sa...

Det gör du rätt i, en hustrus födelsedag är ett utmärkt tillfälle för en Quintarelli :)

Gällande priset så hade jag för mig att Costasera kostade 6-700. Vi dricker inte så mycket Masi så jag hade dålig koll helt enkelt...